Unsplash.com

Jak stworzyć reguły odnośnie zasad i zakazów grupy na Facebooku?Czy warto skonfigurować odznaki w grupach na Facebooku? Regulaminy facebookowych grup i tworzenie społeczności użytkowników wokół naszych działań w sieci poprzez Facebooka!

Grupy na Facebooku przynoszą wiele korzyści. Dzięki nim dotarłem do szerokiego grona odbiorców. Pomimo odwiedzin z wyszukiwarek i innych portali społecznościowych, to właśnie grupy wybiły moje blogi.

Czy warto założyć grupę na Facebooku?

Założenie własnej grupy jest bardzo dobrym rozwiązaniem, z tego też powodu wielu twórców internetowych zaprasza nas do swoich małych społeczności. Jeżeli masz ochotę podyskutować, zapraszam Cię do artykułu ,,Czy potrzebujesz grupy na Facebooku„. W niej obrazuje zalety i korzyści własnej grupy.

Dziś skupimy się na kilku ważnych opcjach, które pojawiły się w ostatnim czasie dla administratorów. W niej obrazuje jakie czynniki wpływają na rozwój facebookowej grupy społecznościowej.

Grupy ogarnęły Internet. Mamy dostęp do masy różnych tematycznie społeczności, czekających aż znów zajrzymy. Nie wszystkie jednak zachęcają. Prowadzenie własnej na Facebooku czy w jakimkolwiek innym portalu nie jest proste.

Zakładanie grupy na Facebooku od podstaw

Sam proces założenia nie jest skomplikowany. Poradników w sieci jest multum. Wystarczy wybrać odpowiednie opcje, nadać nazwę i działać tak aby ludzie chętnie do niej przybywali i byli aktywni. Zastanów się nad nazwą, ponieważ warto aby miała główne słowa kluczowe. Przykładowo Wentylacje do domów – grupa dla amatorów. Stwórz ciekawy opis grupy z regulaminem. Najlepsze opcje dobrane w takiej grupie są moim zdaniem w dwóch przypadkach.


Warto również pamiętać o szacie graficznej. Ludzie bardzo zwracają uwagę na profesjonalizm i nie chcą być w grupie prowadzonej przez amatora, chociaż to temat do dyskusji.

W grupie administratorzy co jakiś czas wrzucają nowy post i tylko oni mogą to robić. Czyli raz w miesiącu dodawane są nowe posty, a w starych zamykana możliwość komentowania. Post zawiera grafikę z napisem: Ogłoszenia, Firmy, Nowości w branży (podana nazwa miesiąca). Pod nim w komentarzach członkowie podają odpowiednio do zdjęcia swój tekst. Dzięki temu u większości osób obecnych (tych co nie wyłączyli powiadomień) dostają informację o nowych komentarzach. Wchodzą dzięki temu dużo częściej w interakcję.

Grupa pozostawiona sama sobie, społeczność wrzuca posty, rzadziej wraca. Nie wymaga takiego zaangażowania ze strony administracji, a przy okazji każdy pozostawia po sobie ślad. Nie ma porządku, jednakże czuć aktywność i ludzie wierzą w to, że ktoś ich zauważy nawet po kilku dniach. Bzdura jeżeli wpis ginie wśród nowych.

Dla Ciebie to szansa, ponieważ im więcej takich ludzi, tym większy masz zasięg. Gdy regularnie, ale raz na jakiś czas przypniesz swój post na samej górze tablicy.

Kilka prostych wskazówek

Prowadzenie grupy nie jest skomplikowane. Wystarczy otworzyć się na ludzi jak na gości. Być serdecznym i każdego starać się traktować równo. Zanim zakończymy, kilka moich wskazówek.

  • Dziękuj za dołączenie do grupy i pytaj jak się podoba. Wtedy czują się jak u siebie i chętniej się udzielają.
  • Wypisuj najbardziej aktywnych (oczywiście za zgodą) uczestników swojej społeczności. Staraj się nawet utrzymywać z nimi kontakt prywatnie.
  • Dbaj o użytkowników usuwając tych co robią spam lub nie przestrzegają regulaminu. Mają czuć się swobodnie w grupie, czuć jak u siebie, ale nie na wszystko im pozwalaj.
  • Przeglądaj co zostało opublikowane i komentuj w grupie. Zadawaj pytania, zachęcaj do dyskusji innych.
  • Informuj o zmianach, rób ankiety. Rozwijaj grupę rezygnując z tego co ją obciąża lub widzisz lub wnioskujesz, że szkodzi niż pomaga.

Załoga do prowadzenia grupy

Swego czasu prowadziłem grupy sam. Następnie poprosiłem o pomoc znajomych ale się nie spisali. Mam pod opieką tylko jedną, a do współpracy zaprosił mnie znajomy z blogosfery, sugerując abym zajął się, ponieważ zdobywa zainteresowanie.

Nie wie jak to prowadzić i tak razem sprawdzamy co się w niej dzieje, dołączając lub usuwając ludzi. Najlepiej prowadzić grupę z kimś zaufanym, o podobnych zainteresowaniach i ambicji do administrowania.

Wtedy łatwiej zdobyć nowe osoby, rozbudowywać grupę i budować wzajemnie zasięg.

Jak napisać regulamin grupy na Facebooku?

Jeszcze parę miesięcy temu, denerwowały mnie regulaminy w opisach grup. Administratorzy zamiast wyjaśniać, zasypują listą zakazów i nakazów. Wychodziłem wtedy z założenia, że to Facebook ustala zasady. W jego wnętrzu nasz regulamin jest nieważny, skoro nie został zatwierdzony przez roboty czy osoby odpowiedzialne za facebookowe grupy.

Podobnie irytują mnie pytania do użytkowników, chcących dołączyć do grup. Informują w takim pytaniu o zasadach i pytają czy zrozumieliśmy. Ten element służy do spersonalizowania czy dana osoba pasuje do grupy i czy ma pojęcie i wiedzę na tematy.

Ponadto takie pytania odstraszają użytkowników, ponieważ muszą odpowiadać na pytania, czego nie chce się wielu osobom. Osoby nie odpowiadające na pytania, nie najczęściej nie udzielają się w grupie.

Twórcy Facebooka, świadomi tych zachowań, wprowadzili możliwość tworzenia reguł panujących w grupie. Wyświetlają się one użytkownikom, przypominając o tym co wolno robić w grupie, a czego lepiej się wystrzegać.

Jak stworzyć reguły odnośnie zasad i zakazów i skonfigurować odznaki w grupach na Facebooku? Regulaminy facebookowych grup i tworzenie społeczności użytkowników wokół naszych działań w sieci poprzez Facebooka!

Jak widzicie na powyższym screenie, reguły opisujemy, aby dokładniej wyjaśnić panujące zasady. Mamy też możliwość dowolnie je ustawiać (przeciągając jedną pod drugą). Zadanie jest proste, a dzięki temu społeczność jaka zebrała się w zarządzanej przez nas grupie, ma jasne zasady.

Jak napisać regulamin grupy

Przede wszystkim taki regulamin powinien być serdeczny i sympatyczny. Facebook podpowiada nam co możemy napisać i na co zwrócić uwagę. Mamy kilka przykładowych punktów, które dodajemy kilkoma kliknięciami.

Osobiście radzę je nieco modyfikować, ponieważ zakładam, że są w wielu grupach. Do których należą osoby z naszej społeczności, więc je znają i traktują jako standardowe. Ponadto warto też napisać o tym co jest dla nas ważne. Nie będziemy musieli znosić osób, które naprawdę psują atmosferę nam i innych członkom grupy.

Można też przeprowadzić ankietę odnośnie tego, co przeszkadza użytkownikom grupy, co będzie dla nas wskazówką i podkładką spisania zasad. Te najważniejsze zamieszczam na samej górze.

W grupie Blogi + Wsparcie, zależy mi na tym aby blogerzy się poznawali i wzajemnie wymieniali komentarzami. Użytkownik wchodzący na blog drugiej osoby nabija jedno wejście, a pisząc komentarz daje od siebie uśmiech autorowi i kolejne wejścia. Biorąc udział w dyskusji, którą dodatkowo podkręca.

W swoich grupach nie znoszę powtarzających się treści, tych samych linków i kilku postów w ciągu kilkunastu godzin. Dlatego wyszczególniłem regułę o spamie jak najwyżej.

Podobnie uprzejmość i szacunek do innych ma dla mnie kluczowe znaczenie. Nie chce przebywać wśród osób demotywacyjnych i przykrych, prawda?

Każdy kto nie stosuje się do zasad zostaje zablokowany. Jego posty i komentarze w grupie usunięte, co mogą zrobić wszyscy administratorzy grup.

Konfiguracja odznak w facebookowych grupach!

Jeżeli myślicie o punktach i nagrodach, jesteście na złym tropie. Niestety Facebook tego jeszcze nie wprowadził, ale być może kiedyś taka opcja się pojawi. Tak samo jak wyczekiwane grupy odnieśnie Instagrama. Pisałem o tym w poradniku zatytułowanym ,,Czy na Instagramie można tworzyć grupy„, odpowiadając na pytanie jednej z czytelniczek.

Odznaki to nic innego jak oznaczenia przy postach wyróżnionych członków grupy, a są nimi przykładowo administratorzy lub nowi członkowie.

Odznaki na grupach w Facebooku, odnoszą się również do rocznicy grupy czy innych (obecnie niedostępnych) oznaczeń. Możemy je w tym miejscu włączyć lub wyłączyć, aby podkreślić.

Osobiście uważam tę opcję za zbędną, ponieważ dodaje to urokowi grupie. Widok aktywności moderatorów i administratorów grupy jest budująca dla członków społeczności. Informacja o aktywności nowych użytkowników, zachęca do działania. Aby przywitać nową osobę lub zwrócić jakąś uwagę odnośnie posta lub zasad w grupie przez inne osoby. To buduję tylko relacje między ludźmi, którzy do grupy dołączyli.

Jak stworzyć reguły odnośnie zasad i zakazów i skonfigurować odznaki w grupach na Facebooku? Regulaminy facebookowych grup i tworzenie społeczności użytkowników wokół naszych działań w sieci poprzez Facebooka!

Aby przejść do wyboru odznak (domyślnie zaznaczonych), wystarczy przejść do grupy, wybrać Więcej i kliknąć w Edytuj ustawienia grupy.Tam odnaleźć odznaki i jesteśmy na miejscu.

To już wszystko na dziś. Jeżeli masz jakieś pytania, pozostaję do dyspozycji w komentarzach. Jak widzisz, nowych opcji w mediach społecznościowych wciąż przybywa. Jako autor warto być na bieżąco i sprawdzać jakie rozwiązania można wprowadzać u siebie.

Więcej o blogowaniu i social-mediach przeczytasz w moim eBooku.

Udostępnij dalej:
Autor: Patryk Tarachoń
Nazywam się Patryk i jestem blogerem. Treści artykułów opieram na prywatnych doświadczeniach oraz sytuacjach czerpanych z otaczającej codzienności. Często swoje wypowiedzi bazuję na doświadczeniach i spostrzeżeniach.