Dlaczego miewamy nurtujące wyobrażenia różnych sytuacji? Czym one są i jak sobie z nimi radzić? Skuteczne sposoby na radzenie sobie z trudnymi myślami!

Dlaczego miewamy nurtujące wyobrażenia różnych sytuacji? Czym one są i jak sobie z nimi radzić? Skuteczne sposoby na radzenie sobie z trudnymi myślami!

Czy masz czasem tak, że gdy kładziesz się spać lub masz chwilkę odpoczynku, Twoja głowa zaczyna wymyślać przeróżne scenariusze? Natrętne myśli nie dają spokoju. Przez głowę przelatuje taka sama sytuacja, tylko w różnych wersjach. Sprawdź jak sobie z tym poradzić, żeby nie zwariować i nie popaść w złość!

Natrętne myśli, które nie dają spokoju

Próbujemy przestać zaprzątać sobie tym głowę, ale niestety zwyczajnie nie da! Właśnie z tego powodu, zdarzają mi się nieprzespane noce. Jeśli masz podobnie, moje sposoby mogą pomóc Ci szybciej załagodzić konflikt lub szybciej pozbyć się natrętnych myśli. W głowie najczęściej przepływają mi myśli typu: Jak drugi człowiek mógłby złośliwie się zachować? Co można byłoby odpowiedzieć? W jaki sposób zareagować? Przepływające przez mózg natrętne myśli, nie dają nam spokoju. Z jednej strony wiemy, że nasze zastanawianie się i wyobrażanie takich sytuacji, jest pozbawione sensu, z drugiej nie potrafimy przestać. Przecież jesteśmy świadomi, że w rzeczywistości i tak nie zachowalibyśmy się w taki sposób, jaki wyobrażamy sobie w naszej głowie! Dlaczego tak robimy, chociaż nie chcemy?

Niektórzy w taki sposób radzą sobie z tym, na co nie mają wpływu. Głowa wałkuje w kółko to samo. Na dodatek, nawet jeśli próbujemy pomyśleć o czymś innym, wracamy do marudnego wyobrażania trujących myśli. Jeśli cierpisz na bezsenność, zapoznaj się jeszcze z artykułem: ,,Twój sposób na problem z bezsennością„.

Pierwsza metoda: przeanalizuj sytuację

Jedną ze skuteczniejszych metod, które mi pomagają mi w takiej sytuacji, jest głębsze omówienie sprawy z samym sobą. Czy jechałbym autobusem, czy nie mógł zasnąć, zadaję sobie pytania. Wtedy zaczynam podchodzić do sprawy w racjonalny sposób. Przecież nie jestem w stanie zmienić wszystkiego? Nie mogę wpłynąć na wszystkich! Co mogę zmienić w człowieku, który nie chce słuchać i ma klapki na oczach? Tylko się zdenerwuję, będę mieć problem, a ten człowiek i tak nic sobie z tego nie zrobi.

Po drugie, jedyne co możemy zrobić, to przy następnej sytuacji i każdej kolejnej, zwracać osobnikowi tę samą uwagę, aż do skutku. Gdy jesteśmy spokojni i nie rzucamy się, stwarzamy inny wizerunek. Ludzi najbardziej takie zachowanie, ale nie mogą wybuchnąć, ponieważ nie dajemy im powodu.

Druga metoda: Postaraj się wyobrazić coś pozytywnego

Metoda, którą chcę przytoczyć, jest podobna do liczenia owiec, ale dużo skuteczniejsza. W moim przypadku skuteczne jest wyobrażanie sobie domowych obowiązków i powiązanych z nimi sytuacji. Przykładowo robię pranie, włączyłem czajnik elektryczny, żeby woda się zagotowała i włączony jest bojler. W pewnym momencie na chwilę zanika prąd. Wtedy wyobrażam sobie, jak każde urządzenie oddzielnie przestaje pracować. W tym momencie odczekuję kilka minut i powoli wyobrażam sobie, jak każde się włącza. Kreuję również myśli o tym, jak robię drewno, palę w piecu i odśnieżam podwórko, gdy w tym czasie wyziębiony dom się nagrzewa. Oczami wyobraźni wczuwam się w padający deszcz, który spływa po dachu. Może być upał i czyste niebo, ale i tak jestem w stanie wyobrazić sobie ten szum.

Trzecia metoda: Własna mini terapia

Znalezienie czegoś, co pomogłoby uporać się z trudnymi myślami, jest tak naprawdę chyba najskuteczniejsze. Działa na zasadzie pozbycia się negatywnych fluidów, także w moim przypadku również skuteczne.

Założenie przed laty bloga było jednym z takich powodów. Potrzeba przelewania na słowa tego, z czym sobie nie radzę. Nawet napisanie tego tekstu, jest w pewnym sensie mini terapią, dzięki której wyrzucam z siebie negatywne samopoczucie, po nieprzespanej nocy. Ta metoda jest znana od lat. Przecież nastolatki prowadzą pamiętniki, w których opisują wszystko, co ich wkurzyło, ucieszyło lub wzbudziło żal. Opisują miłości, złamane serce i wiele innych ważnych ich pięknym głowom historii.

Pisanie wierszy, malowanie czy nawet dbanie o rośliny, może skutecznie rozładować napięcie. Do tego wszystkiego można puścić ulubioną muzykę. Jeśli interesuje Cię temat z bardziej medycznego punktu widzenia lub psychologicznego, polecam artykuł na stronie MP.pl – ,,Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne„.

Każdy z nas miewa natrętne myśli

Według mnie, wszyscy musimy radzić sobie z natrętnymi myślami. Tylko różnica jest niewielka. Każdy podchodzi do sprawy inaczej i w inny sposób sobie z nimi radzi. Wierzę, że sobie z tym poradzisz, a powyższy tekst pomógł pojąć Ci, na jakiej zasadzie działają takie natrętne myśli. Mam nadzieję, że teraz łatwiej będzie Ci się z nimi uporać i spokojniej będzie Ci się żyło. Jeśli masz jakieś swoje sposoby lub chcesz coś dodać, zostaw komentarz!

Udostępnij dalej:
Autor: Patryk Tarachoń
Nazywam się Patryk Tarachoń. Piszę o relacjach międzyludzkich, motywacji i rozwoju osobistym. Treści artykułów opieram na prywatnych doświadczeniach oraz sytuacjach czerpanych z otaczającej codzienności.