Na czym polegała Metamorfoza Bloga i ilu zainteresowanych wzięło udział? Jak przebiegała akcja zmiany podejścia blogerów i personalizacji blogów? Czym zaskoczyli blogerzy biorący udział w Metamorfozie Bloga!

Metamorfoza Bloga dobiegła końca. W połowie czerwca 2018 roku napisałem o akcji w artykule ,,Jak zmieniają się blogi po naszych wskazówkach„. Z ponad 50 nadesłanych zgłoszeń do udziału, wybrałem 10 blogerów, biorąc pod uwagę, że seria ma być przykładem różnych blogów, na przeciwległych etapach.

Jaki cel miała akcja Metamorfoza Bloga?

Seria w której pomagałem autorom przy blogach, miała za zadanie pomóc stworzyć taki, o którym marzyli. Blogi poddane metamorfozie, są przykładem, że każdy może mieć schludnego i profesjonalnego bloga, jeżeli tylko weźmie się do pracy i nawet w przeciągu od jednego dnia do tygodnia, skupi się na celu jakim jest doprowadzenie swojego miejsca w sieci do porządku. Chciałem udowodnić, że buntowanie się na zmiany jest strzałem samemu sobie w stopę.

Często bywa tak, że blog zostaje założony i autorzy piszą, licząc na brawa i wyświetlenia. Problem w tym, że pisanie to najmniejsze zmartwienie blogera. Musi nadążać za zmianami.

 

Po założeniu bloga, najczęściej wystarczy kilka zmian, a o nich zazwyczaj nie mamy pojęcia.

Pomagałem kiedyś przy pewnym blogu. Jego autorka była podekscytowana tym, że w urodziny od jego założenia, dała czytelnikom odświeżony, nowy i profesjonalny wygląd.

Po kilku dniach, zmieniła kolory: napisy zielone, tytuły czerwone, linki niebieskie. Do tego strzałki narysowane programem Paint i spadający śnieg. Nagle pojawiły się banery do nieznanych światu sklepów.

Na moje pytanie dlaczego to zrobiła, usłyszałem odpowiedź w stylu – mi się tak podoba, a zdanie czytelników mnie nie obchodzi.

 

W tej serii, pomagałem chętnym blogerom, na tyle ile potrafię. Oceniałem ich blogi, jasno zwracałem uwagę co należy zrobić i jakie kroki zrobić, aby osiągnąć kolejne etapy.

Następnie piszę artykuł o tym jakie zmiany przeszedł autor i jego blog, który trafił na Wsparcie Bloga. Na końcu każdej metamorfozy, podsumowuje rezultaty.

Przy okazji była to możliwość pokazania się, przedstawienia na Wsparcie Bloga innej grupie czytelników. Każdy tekst pojawiający się na blogu mocno promuję, dlatego oprócz darmowej pomocy, kluczowym, a czasem szczegółowym zmianom na blogu, macie też promocję.

Blogerzy bardzo niechętnie podchodzą do zmian. Mieli inny pomysł, nie zgadzają się ze wskazówkami w poradnikach dostępnych w Internecie lub książkach. Robią po swojemu i liczą, że jest dobrze. Oszukują się, ponieważ nazwa bloga bywa niemożliwa do zapamiętania, a adres zupełnie nie wskazuje na jego tematykę.

Najgorzej jest z tymi co od podstaw, sami swoimi siłami tworzyli szablon. Dodawali elementy wyszukiwania, miejsca na komentarzy i cieszyli się z odkrycia nowych widgetów jak archiwum, zegarek, odtwarzacz muzyki.

Wprowadzając kilka zmian, w przeciągu mniej niż 7 dni, blogi mogą stać się profesjonalne i funkcjonalne. Metamorfoza Bloga była też akcją, mającą na celu pokazać, że Blogspot nie jest miejscem dla brzydkich i niepraktycznych stron internetowych, chociaż w głównej mierze są to blogi.

 

Niefunkcjonalne szablony, tylko dlaczego?

Blogerzy posiadali szablony podstawowe dostępne w Bloggerze, jak również te dostępne w wielu portalach z darmowymi wersjami. Wśród kilku blogów, wbrew pozorom z ślicznym wyglądem, były te, na które natknąłem się wcześniej.

Jest coś co zwróciło moją uwagę i tutaj długo się nad tym zastanawiałem. Zapewne wielu blogerów, szukając darmowego szablonu, natknęli się na mniej profesjonalnych projektantów, u których jak wielu innych, dostępne są darmowe szablony dla odwiedzających.

Wiem, że się nieco narażam, ale moim zdaniem, niestety wielu blogerów skorzystało z tej możliwości, naiwnie wierząc, że będą mieli profesjonalny wygląd bloga. Być może przez jakiś czas mieli, tylko te szablony nie były pisane pod nowe standardy.

Szablony które mieli wgrane były ładne, ale zupełnie nie praktyczne. Przejrzałem przed chwilą stronę z wersjami darmowymi portali, z których pobierali je i obecnie nie są złe, natomiast te zmieniane podczas Metamorfozy Bloga, zupełnie nie przypominały profesjonalnych, nowoczesnych i funkcjonalnych. Niestety większa część metamorfoz polegała na zastępowaniu ich.

Na Blogspocie, korzystałem z szablonów dostępnych na stronie SoraTemplates.com, tak więc i do nich odsyłałem blogerów. Pod tekstem mamy elementy odsyłające do podobnych treści, czcionki są czytelne, elementy podkreślają teksty, a nie zbędne widgety.

 

Zaskoczenia i pomysły blogerów

Postanowiłem pomóc blogerom, a przy tym mieć namacalny przykład, że da się to osiągnąć jeżeli okaże się skruchę, otworzy na zmiany i zaakceptuje, że inna koncepcja jest lepsza. Nie ukrywam, że byłem zaskoczony.

Spodziewałem się, że nie wszystkie sugerowane przeze mnie zmiany wejdą w życie. Wiedziałem, że nie każdy myśli jak ja i byłem wręcz przekonany, że cały pomysł weźmie w łeb. Ucieszyłem się gdy blogerzy nie zgadzali się na wszystko i czasem nie chcieli z czegoś rezygnować, argumentując mi dlaczego, gdy inni nie byli przekonani np. do sugerowanej nazwy ich bloga. Jednakże na to bym nie wpadł!

Doradzałem blogerom aby w pasku menu poza utworzeniem podstron jak O bloguKontakt, Współpraca, zamieścili również kategorie (przykładowo dla bloga o kuchni wegańskiej: przepisy, sprawdzone składniki, restauracje).

Działa to na zasadzie tagów na blogu. W blogerze mamy po prawej stronie Etykiety. W nich wpisuję recenzje, rozwój osobisty i właśnie w taki sposób przypinam artykuły do kategorii. Wielu blogerów uznało, że należy stworzyć specjalną podstronę taką samą jak Kontakt czy Autor. Ponadto opisali każdą kategorie (temat kategorii, co w niej przeczytają, itd.) w kilku obszernych zdaniach. Pod opisami kolejno jak w spisie treści, wymieniali opublikowane tytuły, po których naciśnięciu się do nich przenosi.

Z jednej strony tak się nie robi. Jest to praktyczne, ale byłoby można powiedzieć, że „standardy” są inne. Tworzymy etykietę Zupy i do tej etykiety linkujemy w pasku menu. Natomiast zapominamy o jednym fakcie. Nie wiem czy wiecie, ale szablon sam z siebie pokaże ostatnie teksty z kategorii, wyświetli możliwość przejścia do następnych stron z tej kategorii, natomiast nie w każdym dostępnym szablonie pokaże wszystkie teksty. Dlatego takie spisy treści nie są głupim pomysłem.

Wyjaśniałem jak to powinno być zrobione, ale też gratulowałem pomysłu. Może warto stworzyć taki spis treści i u siebie?

 

Kryteria i przekaz akcji

Wziąłem pod uwagę blogi, na których autorzy już zamieścili artykuły, posty, krótkie notki, będącymi publikacjami na poziomie, napisanymi według mnie bardzo dobrze, udowadniające potencjał autorów.

W akcji pojawiły się m.in. blogi na których autorzy nie robili w sumie nic, co prowadziłoby ich ku profesjonalnym blogom. Zależało mi na pomocy dla nich, wsparciu i udowodnieniu, że jak inni mogą mieć wspaniały i przede wszystkim schludny blog. Natomiast czytelnikom, mają służyć jako przykład blogów, z etapu utworzenia.

Pojawiały się też blogi kilku tygodniowe, a nawet mające wiele miesięcy. Sumienne prowadzone i wyróżniające się treścią, ale źle zaprojektowane, nie przemyślane lub niezrozumiałe. Często jest tak, że tekst jest interesujący, ale nie wiadomo na jakiej jesteśmy stronie i dlaczego jest tak odstraszająca. Te blogi miały na celu pokazać, że wystarczy kilka poprawek, obmyślenie strategii i tego jaki powinien być, aby pełnił swoją rolę.

Ku mojemu zaskoczeniu, co wyszło tak naprawdę w trakcie projektu, pojawiły się też blogi bardzo profesjonalne, a ich problemem było nienadążanie za trendami. W ich przypadku nie było potrzeby większych zmian. Wystarczyło usunąć kilka elementów, inne dodać i zmienić szablon na nowocześniejszy, spełniający standardy.

 

Zdania i reakcje na temat Metamorfozy Bloga

Zanim skończymy, za pozwoleniem wybranych uczestników, chciałbym podzielić się Wam opiniami i reakcjami jakie napisali mi po uwagach dotyczących ich blogów lub po zakończeniu metamorfozy.

– ,,Wow, potrzebowałem merytorycznego spojrzenia z boku na blog. Dobre i cenne rady – zabiorę się za wprowadzenie ich w życie jutro lub w najbliższym tygodniu. Dziękuję”. – Aleksander 

 – ,,Woooow dużo tego, hmmm na razie daj czas na ogarnięcie i wprowadzeniem planu w życie. Dziewczyna mi robiła i z nią to zrobimy na moim jak i jej blogu kilka zmian”. – Jarek 

 – Nie było łatwo, ale dzielnie wytrwałam do pierwszej w nocy, słuchając rad Patryka , które następnie wprowadzałam w życie. Największa dokonana zmiana to przede wszystkim nowy szablon. – Aneta

 – Patrykowi dziękuję za pomoc […], liczę, że nasza współpraca będzie miała swoje pozytywne efekty jeszcze przez długi czas. – Natalia 

 – Bez namowy Patryka nie skusiłabym się na zmianę, a teraz wiem co bym straciła. – Aneta 

 – Patryk naprawdę zna się na tym, co robi, jest otwarty i pomocny. Polecam jego usługi. – Kamila

 

Metamorfoza Bloga w liczbach

Do wydarzenia na Facebooku zaproszonych zostało w pierwszych dniach 584 użytkowników. odpowiedziało na te zaproszenie X zainteresowanych, a Y z nich wyraziło chęć wzięcia udziału. Łącznie w wydarzeniu brało udział Z osób.

Do udziału w Metamorfozie Bloga zgłosiło się 72 chętnych. Nie wszyscy wzięli udział, ponieważ część dopiero założyła swoje blogi, a nie mieli nawet ochoty szukać informacji o tym jak je doprowadzić do porządku. Akcja miała na celu pomóc tym, którzy nawet szukając sposobów na spersonalizowanie i doprowadzenie bloga do porządku, nie wiedzieli jak to osiągnąć, chociaż próbowali.

Dla 33 blogerów wystarczyło wysłać kilka linków. Bez problemu sobie poradzili ze stworzeniem takiego bloga o jakim marzyli.

Dokładnie 17 blogerów postanowiło się wycofać. Wyszli z założenia, że lepiej zrezygnować lub doszło do wniosku, że jednak nie chcą pisać swojego bloga, po czym je usunęli lub zawiesili.

Jedynie 22 blogerom udzieliłem dokładnej i szczegółowej pomocy. Dokładnie podpowiadając co należy zmienić, wysyłając linki do poradników, a przy tym ucząc się nowych sposobów prowadzenia bloga, a co najlepsze poznając podejście do blogowania nawet doświadczonych autorów.

 

Do tej ostatniej grupy kierowałem projekt i wierzę, że jeszcze niejednokrotnie się spotkamy, a na pewno jeszcze nie raz pozytywnie mnie zaskoczą swoimi blogami. Poniżej zamieszczam listę z blogami, które wybrałem jako przykład metamorfozy blogów, które były na różnych etapach (profesjonalny, średni lub amatorski). Każdy z nich przeszedł długą drogę, a ich autorzy zdecydowali się na słuszne wybory, prowadzące ich do spektakularnej odmiany.

 

Poznajcie 5 największych Metamorfoz Bloga!

1. Galaktyka Muzyki (Aleksander Janusz)

,,Dźwięki Wnęki – niemożliwa Metamorfoza Bloga


2. BooksDeer (Natalia Woźnicka)

,,Ilość tekstów BooksDeer – Metamorfoza Bloga


3. Tarot Marsylski (Kamila Kościelniak)

,,Gdy bloger nie ma czasu


4. Magia Czytania (Alicja)

,,Jak się zmieniła Magia Czytania – Metamorfoza Bloga


5. Twisted Mouse (Urszula Topczewska)

,,Łączymy blogi Twisted Mouse w Metamorfozie Bloga


6. Witaj w moim świecie (Jarek Cieśla)

,,Witaj w moim świecie – Metamorfoza Bloga

 

Dla nich należą się największe brawa, bo z „brzydkiego kaczątka” stworzyli miejsce godne podziwu, więc z blogów omijanych przez potencjalnych czytelników, stali się perłami.

Teraz te perły wymagają czasu, cierpliwości i zaangażowania, aby zostali zauważeni przez większe grono. Gratuluję im z całego serca, bo zrobili kawał dobrej roboty, a potrzebowali jedynie kilku konkretnych uwag.

W Metamorfozie Bloga wzięli udział również blogerzy, działający na WordPressie i tacy, którzy chcieli skonsultować ewentualne poprawki. Zrobili na mnie ogromne wrażenie tym co już posiadali na swoich blogach, a także energią do sugerowanych przeze mnie zmian. Chciałbym ich również gorąco wyróżnić, ponieważ są blogerami godnymi polecenia.

 

7. A Cup Of Lifestyle (Aneta Janecka)

8. W podróży życia (Łukasz Adamik)

9. Rozbria (Bartek Rozwadowski)

10. Dagmara Rek (blog pod imieniem i nazwiskiem)

 

Na koniec chciałbym wszystkim podziękować za udział, zaufanie i motywację do zmian. Podobnie jak uczestnicy, nauczyłem się wielu nowych zachowań, trików i sposobów do wykorzystania w blogosferze. Jestem też z Was wszystkich dumny i życzę sukcesów w blogowaniu. Mam nadzieję, że jeszcze się niejednokrotnie zobaczymy!

Udostępnij dalej:
Autor: Patryk Tarachoń
Nazywam się Patryk i jestem blogerem. Treści artykułów opieram na prywatnych doświadczeniach oraz sytuacjach czerpanych z otaczającej codzienności. Często swoje wypowiedzi bazuję na doświadczeniach i spostrzeżeniach.