Unsplash.com

Jak profesjonalnie stworzyć blog z drugim autorem? Kto powinien być za co odpowiedzialny i jak podzielić obowiązki między blogerami i innymi autorami bloga? Pisanie bloga wieloosobowego od strony praktycznej!

Blogowanie nie jest proste. Czasem dwójka przyjaciół lub znajomych postanawiają pisać blog razem. Na temat jak wygląda taka współpraca, pisałem w artykule ,,Wspólny blog i pisane tekstów gościnnych„, gdzie przedstawiam zalety i wady pisania bloga z drugim autorem i tworzenia tekstów w ramach współpracy. Takie współprace niosą ze sobą wiele korzyści ale i wad, ale o tym w powyższym tekście.

Dzisiaj wolałbym skupić się na konkretach, czyli tym jak dwóch autorów powinni podejść do prowadzenia bloga, aby nie zepsuć tego rodzaju współpracy. Zadanie jest trudniejsze, natomiast nie niemożliwe. Dlatego rozpoczęcie z dobrym startem, jest niezwykle ważne.

Proces tworzenia wygląda zupełnie inaczej

Gdybym miał założyć blog z kimś, nie popełniałbym następujących błędów. Jak zapewne wiecie, wielokrotnie pisałem o tym, żeby notować wszystkie pomysły, zanim powstanie blog. Wymienić tematykę, tytuły pierwszych tekstów, zapoznać się z układem tekstów i tego jak się je pisze na blogach.

Ważne też jest zaprojektowanie bloga polegające na obmyśleniu nazwy identycznej jak adres bloga. Zaprojektowaniu logo, podpisaniu wszystkiego danej domenie, ponieważ w zależności od potrzeb i podejścia, jeden autor wybierze pisanie bloga na Bloggerze (Blogspot), inny na WordPress’ie, a jeszcze inny gdzieś indziej.

Dlaczego o tym mówię po raz kolejny? Ponieważ podejście do sprawy zmienia się, gdy do bloga podchodzą dwie osoby. Założenie bloga nie polega na podaniu pierwszych lepszych tytułów i adresów, a następnie bezsensownym klikaniu. Gdy każdy z autorów ma inne poglądy, ma inny plan i zamysł, dużo trudniej to przemyśleć.

Dwóch blogerów i umiejętność kompromisu

Sugeruję aby obaj blogerzy oddzielnie zapisali swoje pomysły na kartkach, notatniku w telefonie, gdzie obaj się nimi nie dzielą przez tydzień ciągłego myślenia nad blogiem. Po tygodniu siadają i wymieniają pomysłami, zapisując najlepsze w trzecim notatniku.

Po sprawdzeniu nazw (dostępności adresów, czy ktoś już nie pisze bloga o podobnej nazwie, itd), przychodzi czas na jego założenie. Gdy zostaje założony, czas zaprojektować i stworzyć logo. Gdy logo powstanie w odpowiednich wymiarach i rozszerzeniach, wgrywamy go na blog.

 Tworzymy podstrony ,,O blogu” następnie ,,O autorach” i ,,Kontakt”. W pierwszej (O blogu) piszemy wszystko co istotne na temat bloga. Idea, cele, data i okoliczności założenia. W tej samej można napisać na temat autorów, tudzież stworzyć oddzielną podstronę (O autorach).

Tam każdy oddzielnie pisze o sobie, albo nawzajem o sobie, weryfikując dane. W takiej zakładce podajemy: imię i nazwisko, wiek, wykształcenie (jeżeli sobie życzymy), zainteresowania, powód pisania bloga, obowiązki jakie pełni się na blogu (o tym jeszcze porozmawiamy w późniejszej części tekstu).

Gdy blog jest skonfigurowany i gotowy do pracy, czas przejść do założenia fanpage, Instagrama, Google+ i innych portali, na których będziemy zbierać czytelników, a także utrzymywać z nimi kontakt.

Dopiero po tym wszystkim zaczynają się prawdziwe schody. Ponieważ czas zorganizować to co najważniejsze.

Jeszcze jedna kwestia techniczna

Zwykle blogi prowadzone przez kilku autorów na Blogspocie, prowadzone są na tym samym koncie. To nienajlepsze rozwiązanie, ponieważ czy to dla autorów czy dla czytelników, spore utrudnienie w namierzeniu blogerów tworzących blog. Najlepszym rozwiązaniem i sposobem na uniknięcie konfliktów, jest utworzenie oddzielnych kont z dostępem do uprawnień.

Jak profesjonalnie stworzyć blog z drugim autorem? Kto powinien być za co odpowiedzialny i jak podzielić obowiązki między blogerami i innymi autorami bloga? Pisanie bloga wieloosobowego od strony praktycznej!

Tak jak na widocznym powyżej screenie. W Bloggerze przechodzimy do Ustawień (niebieska ramka), skąd kierujemy się do Podstawowych (różowa ramka). Tam na dole mamy autorów. Każdy z nich powinien mieć swoje konto w Google+. Gdy mają tam profil, czytelnicy lepiej dotrą do ich tekstów, a tym bardziej każdy z nich wpływa na sukces bloga. Właśnie w tym miejscu bloga, dodajemy obu autorów i uprawnienia.

Organizacja pracy obojgu blogerów

Gdy blogerzy założą już blog i mają powody do radości i świętowania, lepiej z tym poczekać i jasno sprecyzować kto za co będzie odpowiedzialny.

1. Oczywiście każdy ma prawo dostępu do publikacji w social-mediach.


2. Każdy z nich ma prawo pisać teksty na blog.


3. Który z autorów ustala daty publikacji tekstów?


4. Kto poszukuje grafik do tekstów, zajmuje się oprawą graficzną?


5. Kto dba o naprawy na serwerach lub wprowadzanie poprawek?


6. Kto będzie śledził trendy zmieniające się w blogosferze?


7. Który z autorów zadba o promocję bloga?


8. Kto zajmuje się odpowiedziami na propozycje, zlecenia i wiadomości czytelników?


9. W jaki sposób i który zadba o kryzys w razie szumu lub nieplanowanego sporu wśród czytelników?


10. Ile będą wynosić składki na blog i w jakich datach będą zbierane?

Niby drobnostki, ale gdy każdy wie za co jest odpowiedzialny, taki blog ma większe szanse, gdy autorzy są zorganizowani. Kolejną sprawą jest poznawanie nowych rozwiązań i trendów w blogosferze. Układy tekstów się zmieniają, wyglądy blogów także. Do tego dochodzą nowe widgety i moda na dane elementy. Za tym wszystkim trzeba nadążyć.

To samo tyczy się publikowanych w sieci materiałów, jak prowadzenie kanałów w social-media, nowe opcje i możliwości, wydarzenia na których warto być, głośne tematy, a nawet kontakty z innymi twórcami internetowymi.

Trzeba przecież zadbać o znajomości, wygląd bloga i przepisy jakie pozwalają na tworzenie treści w Internecie. Ktoś musi przecież dbać o grupy społecznościowe. Wszystko samo się nie zrobi, a według mnie dużo łatwiej jest gdy jest się samemu.

 

,,Jeden opanuje pisownię w kilka miesięcy, ktoś inny może opanować w kilka lat


   Chciałbym Cię zaprosić jeszcze do przeczytania wywiadu ze mną, w którym wyjaśniam od czego zacząć blogowanie i jak wyglądają pierwsze teksty na blogu. W wywiadzie rozmawiamy także o tym, jak nauczyć się pisać dobre artykuły, które będą docierać do serc czytelników oraz dlaczego nie zdecydowałem się na pisanie w systemie WordPress.


   Wystarczy wybrać link powyżej lub kliknąć w powyższy obraz.

 

eBook: Social Media & Blogowanie

 

Udostępnij dalej:
Autor: Patryk Tarachoń
Nazywam się Patryk i jestem blogerem. Treści artykułów opieram na prywatnych doświadczeniach oraz sytuacjach czerpanych z otaczającej codzienności. Często swoje wypowiedzi bazuję na doświadczeniach i spostrzeżeniach.