Unsplash.com

Czym jest blog, a portal informacyjny? Od czego zacząć tworzenie bloga? Jak napisać skuteczny plan na blog? Do kogo kierować swoje treści i jak napisać post aby porwał tłumy? O czym nie można zapomnieć przy projektowaniu swojej strony internetowej? Co należy posiadać aby założyć swój blog!

Do blogosfery dołączają osoby, które nie zawsze wiedzą na czym to polega. Nie chcę nikogo szufladkować, niemniej jednak w grupie takich osób, znajdziemy starsze pokolenie, które kieruje się zupełnie innymi powodami do założenia własnej strony internetowej z artykułami, przemyśleniami i plikami do pobrania, niż młodsze pokolenia. To podejście jest na wagę złota!

Mało kto wie, że właśnie takie podejście do tematu blogowania, powinno się naśladować. Obecnie wybór blogów jako przykład jest tak duży, że nie sposób się w tym połapać, a większość z nich powstała z przypadku. Część z tych blogerów są teraz topowymi, ponieważ moim zdaniem w pewnym momencie otworzyli oczy i dostrzegli na czym to naprawdę polega.

 

Jeżeli nie wiesz za wiele na temat blogosfery lub nie masz pojęcia od czego zacząć zakładanie bloga, być może jesteś w odpowiednim miejscu i właściwym czasie. Poniżej nieco opowiem o tym jak napisać plan bloga i otworzyć go przygotowanym do roli blogera!

 

Jak odróżnić blog od portalu informacyjnego?

Na początku warto porównać oba typy stron internetowych.

Zapewne każdy z nas miał styczność z jakimś blogiem. Przeglądając artykuły z danej branży, często wyszukiwarki kierują nas do blogów. Obecnie wyglądają dużo profesjonalniej niż lata temu, natomiast wciąż widać różnicę między portalem informacyjnym, a blogiem.

W przypadku bloga, zwykle przechodzimy na stronę podpisaną imieniem i nazwiskiem. Obecnie trudniej dla osoby niewtajemniczonej, odróżnić blog od czasopisma internetowego. Najczęściej różnica jest w liczbie autorów takiej strony internetowej, podaniu siedziby gazety/czasopisma oraz jasna informacja na stronie o tym kim są twórcy strony lub firma podpisująca się pod nią.

 

Według mnie w przypadku magazynu lub gazety, również poziom artykułów różni się dzięki odwołaniom do specjalistów. Często znajdziemy źródła i inne dziennikarskie wymogi, które muszą znaleźć się w treści. Taki artykuł ma też inną formę, zwroty i słowa. Blogi są dużo lżejsze i bardziej opiniotwórcze. Nie skupiają się na faktach, tylko własnym punkcie widzenia.

 

Jeśli chcielibyście tworzyć blog we współpracy z kimś, przykładowo razem zajmując się publikacją tekstów z możliwością podziału na autorów, gorąco polecam artykuł ,,Jak stworzyć bloga pod kątem dwóch autorów”, gdzie dokładnie wymieniam podział obowiązków przy wspólnej pracy nad blogiem.

 

Od czego zacząć planowanie swojego bloga?

Nie bez powodu wspominam o rozróżnianiu portali informacyjnych od blogów. Zanim rozpoczniemy jakikolwiek plan naszego bloga, należy poczytać polskie i zagraniczne blogi, a następnie zastanowić się nad tymi, które w naszej opinii są najlepsze. Możemy wzorować się na stylu magazynów lub blogów. Dzięki temu będziemy wiedzieć co jest najlepsze dla nas. W przypadku osób mających plan i chcących być oryginalnymi, jest to podpowiedź tego co już zostało wdrożone.

 

Tworząc plan bloga, lepiej nie starać się wymyślać czegoś nowego. Odbiorcy są przyzwyczajeni do schematów i zbędne elementy mogą uznać za nieciekawe. Dlatego zawsze powtarzam – im prościej tym lepiej!

Na samym początku lepiej stworzyć od razu opis bloga, czyli dwa krótkie zdania o czym jest  nasz blog i dla kogo, oraz opis autora, kim jesteśmy i o czym piszemy. Mogą się przydać w przypadku podania informacji w portalach społecznościowych, ustawieniach bloga lub gdy będziemy pytani o to kim jesteśmy i co robimy. Stworzenie opisów na podstronach internetowych to coś innego i lepiej aby te opisy się nie powielały.

 

Pierwsze kroki w pisaniu planu bloga

W dalszej części tekstu będę Cię nieco odsyłać do moich innych artykułów i poradników, ponieważ na niektóre etapy już wcześniej zwróciłem uwagę, przy okazji otrzymanych pytań i wiadomości w ostatnich latach.

 

Plan bloga to nic innego jak taki ‘’blogowy bisnesplan”. Spisujemy tutaj wszystko na czym będzie pracował nasz blog, całkowicie szczegółowe opisy i kroki, które przydadzą się przy praktycznych działaniach, gdy już będziemy zabierali się za rejestrację bloga w sieci.

 

W pierwszym kroku należy przygotować sobie coś, w czym to wszystko spiszemy. Zakładając, że blogerzy pracują na komputerze i w Internecie, radziłbym skorzystać z takich narzędzi jak Dysk Google, w którym mamy możliwość tworzenia dokumentu tekstowego (Word), z możliwością ewentualnego dopisania wszystkiego na każdym dostępnym urządzeniu. Ewentualnie polecam aplikację Google Keep, będący notatnikiem z dostępem w przeglądarce komputerowej, tudzież telefonie.

 

Wypisz kategorie, które będziesz poruszać na blogu

Gdy zabierałem się do rebrandingu bloga, pierwszym krokiem było rozplanowanie paska menu. Nie miałem pomysłu od czego zacząć, a nie chciałem w nieskończoność rozmyślać co byłoby rozsądniejsze. Zacząłem więc od tego jak ten pasek chciałbym rozplanować. Zadałem sobie dwa pytania:

 

  1. Czy będę potrzebował dwóch pasków?
  2. Czy będę chciał zmieścić wszystko na jednym?

 

Co prawda oba paski menu widniałyby u góry strony, jeden z podstronami typu: Strona główna, O autorze, Kontakt, a drugi poświęcony kategoriom: Rozwój osobisty, związki, blogosfera, itd…

 

Ostatecznie postawiłem na drugie rozwiązanie i połączyłem tematyki w taki sposób, aby ułatwić sobie łączenie tematów tekstów pod jedną kategorią. Przykładowo w podkategorii „Kompleksy”, znajdują się teksty o poniżaniu, mobbingu, a także depresji.

 

Wiedziałem, że na swoim blogu będę kontynuował to co już pisałem w poprzednich latach, a przy tym rozbudowywał kategorie o nowe treści. Więcej o procesie wprowadzania zmian na blogowej drodze, przeczytasz w artykule ,,Jak przeprowadziłem rebranding bloga”!

 

Świadomość o czym będziemy chcieli pisać ułatwi nam przygotowanie kilku tematów do danej kategorii. Na jednym blogu nie musimy skupiać się tylko do zdrowia czy kosmetyków, ale jeżeli w ogóle interesujemy się specyfikami, możemy śmiało pisać o maściach, kremach, jak również opisywać sposoby i techniki makijażu czy ciekawych produktów na rynku, w danych kategoriach.

 

Jak powinno wyglądać to w planie bloga:

 

Strona Główna

Związki (miłość, przyjaźń, rodzina)

Parenting (wychowanie, żywność, zdrowie)

Dom (oszczędzanie, porządek, gotowe rozwiązania)

Autorka

Współpraca (opcjonalne, natomiast ja postawiłem na połączenie z podstroną ,,Kontakt”)

Kontakt

 

Osoby którym pomagam przy zakładaniu blogów lub którym je zakładam, staram się zwrócić uwagę na nazewnictwo kategorii od samego początku. Niczego w trakcie blogowania radze nie dodawać, ponieważ po pół roku kategoria „Parenting” może wyglądać następująco: wychowanie, problemy z dzieckiem, żywność, niepolecane, zabawki, nastolatkowie, zdrowie, dziadkowie, rodzice, kuzyni, krewni, itd. – co śmiało można zamieścić w podkategoriach, a tego typu odpowiedniki dodawać jako tagi, a nie kategorie.

 

Więcej na ten temat pisałem w poradniku ,,Jak tworzyć etykiety i kategorie na blogu”, do którego zapraszam.

 

Przygotuj 20 pierwszych postów

Moim zdaniem dwadzieścia długich artykułów jest idealnym testem na to, czy nadajemy się do blogowania. Usłyszycie różne porady blogerów, jedni uznają za wystarczające 3 inni 10, a ktoś inny 15. Zwykle doradzam 30, ponieważ w razie czego, mamy w zapasie treści na ok. dwa-trzy miesiące po 10 publikowanych regularnie.

 

Gdy blog jest gotowy, na wstawiamy na niego pierwsze trzy posty na daną kategorię lub planujemy je po 10-15 postów na miesiąc. Mamy spokój przez najbliższe miesiące i czas napisać coś nowego, a przy tym sprawdzać co goście bloga czytają chętnie, a co nie.

 

Jeżeli pisanie Cię męczy, a chcesz zostać blogerem, nie ma problemu! Nie robię sobie żartów, pisać nowe treści na blog możesz za pomocą głosu, o czym pisałem w „Tworzenie treści na blog pisaniem głosowym”.

 

Gdzie najlepiej prowadzić blog?

To pytanie również powinniśmy postawić sobie na samym początku. Jeśli chcemy sprawdzić swoje możliwości, nauczyć się systematyczności i odpowiedzialności w blogowaniu, możemy bloga stworzyć zupełnie za darmo na platformie Blogspot.com lub innych tego typu podobnym miejscom w sieci. Ogólnie Blogspot uważam za najlepsze rozwiązanie w tym wypadku.

 

WordPress.com też jest całkiem niezłym rozwiązaniem, jeśli planujemy kiedyś na tej platformie prowadzić blog na wykupionym hostingu i domenie. Jako platforma blogowa, jest niestety uciążliwy, a w tym wypadku będziemy mieli więcej możliwości na Blogspocie (Blogger.com).

 

Aktualnie korzystam moim zdaniem z najlepszego rozwiązania, ponieważ mam wykupiony hosting i domenę. Taka usługa rocznie łącznie kosztuje ok. 300 zł. Polecam zakup domeny .pl ponieważ jest najbardziej popularna i najmniej problematyczna w zapamiętaniu wśród czytelników.

 

Szukanie ostatecznego tytułu dla bloga

Pierwsze tytuły na blog wcale nie muszą być tymi ostatecznymi. W planie najważniejsze jest zbieranie pomysłów. Zapisuj sobie wszystkie pomysły na nazwy i sprawdzaj czy nie są zajęte. Staraj się też myśleć nad nickiem, który wykorzystasz w portalach społecznościowych. Przyda Ci się także pod kątem adresu bloga. Najlepszym nickiem jest ten sam co nazwa.

 

Przykładowo w planie bloga wyglądałoby to następująco:

 

Nazwa bloga

Nick Adres
Labirynt Motyli @LabiryntMotyli LabiryntMotyli.pl
Chorwackie Życie @ChorwackieZycie ChorwackieZycie.com
Egzaminy Maturalne @EgzaminyMaturalne EgzaminyMaturalne.edu
Joasia Kowalska @JoasiaKowalska JoasiaKowalska.blog

 

Podałem przykłady, ale też warto zwrócić uwagę na domeny. Jeden adres skreśliłem nie bez powodu. JoasiaKowalska.blog nie zawiera złej domeny, natomiast odruchowo czytelnicy i nasi znajomi będą nas szukać wpisując najpopularniejsze jak .pl/.com a nie .blog .

Nie powinniśmy tego komplikować, o czym pisałem powyżej. Wszystko na tym etapie lepiej sprawdzać. Gdy mamy listę nazw, sprawdzamy czy nie ma już blogów pod taką nazwą i wybranym przez nas adresem. Podobnie prześwietlamy wszystkie portale społecznościowe pod kątem nicku.

 

Nawet jeśli nie planujemy zakładać profilu przykładowo na Twitterze, Instagramie czy Pintereście, lepiej założyć konta, aby w razie wzrostu popularności danych portali lub gdy się nam odmieni i zechcemy w nich działać, nie było za późno ze stworzeniem konta.

Skoro już jesteśmy przy temacie social-media, warto też zwrócić uwagę, że o ile na facebooku lepiej prowadzić fanpage pod nazwą bloga, tak w Twitterze, Instagramie, Google+ czy Pintereście lepiej widnieć pod swoim imieniem i nazwiskiem, a nick najlepiej aby brzmiał tak jak u mnie @PatrykTarachon.

Zanim przejdziesz do dalszego czytania, koniecznie odwiedź artykuł ,,Jaki powinien być właściwy tytuł bloga lub strony internetowej”, w którym poświęcam temu krokowi jeszcze więcej czasu.

 

Napisanie podstawowych podstron

W moim planie na nowy blog, miałem również rozpisane jak chciałbym aby wyglądały podstrony, czyli O mnie i Kontakt. W planie miałem w nawiasach wymienione co między fragmentami miałoby się znaleźć (zdjęcia, formularz kontaktowy, infografiki, itd.).

Nie jestem ekspertem w pisaniu takich podstron, natomiast powiem o tym co najważniejsze. Taka podstrona powinna być konkretna i jasna. Powinniśmy zamieścić informacje o tym kim jesteśmy, dla kogo jest blog, kto ją prowadzi oraz jaka jest nasza misja.

 

Czy na blogu musi widnieć podstrona o przepisach prawnych?

Ten temat budzi skrajne emocje, pojawiają się przeróżne zdania na ten temat i ostatecznie każdy wie najlepiej, a rzadko ktoś doradzi co należy konkretnie zrobić.

Radziłbym jednak taką podstronę napisać, ponieważ nawet jeśli prowadzimy blog na darmowej platformie (jak np. Blogger.com), która zapewnia naszym czytelnikom bezpieczeństwo, nie mają oni dostępu do informacji o naszym newsletterze czy innych portalach w których dane czytelników są zbierane.

Na temat polityki prywatności i ciasteczkach, przygotowała dla Was Aneta z bloga A Cup of Lifestyle, w artykule ,,Jak się przygotować na zmiany RODO”?

 

Wygląd bloga i jego edycja

Trudno zmienić cokolwiek w wyglądzi bloga, nie mając go jeszcze na czym edytować. Mam tu na myśli zarejestrowany blog i system, na który moglibyśmy wgrać nasz motyw. Swój wygląd bloga kupiłem, natomiast są dostępne również darmowe motywy.

Jeśli wiemy, że chcemy go zmienić w najbliższym czasie, możemy rozważyć skorzystanie z darmowego motywu. Mimo wszystko tutaj trudno mi coś doradzić. Jeśli nie macie pewności czy blogowanie jest dla Was czy nie, może lepiej zastanowić się nad darmową wersją.

Jeżeli chodzi o Blogspota, mogliście usłyszeć, że jest mega trudny w obsłudze i lepiej trzymać się go jak najdalej. W artykule ,,Jak edytować bloga nie tylko kodem HTML”, pokazuje w nim jak wgrać na niego nowy motyw i sprawić bardziej profesjonalnym, pomimo wszystkich mitów.

 

Czy Twój blog będzie miał komentarze?

Komentarze na blogu dają naszym czytelnikom możliwość wyrażenia swojego zdania. Niestety przyciągają też hate. Ten ostatni sposób pozostawiania po sobie śladu w Internecie, bywa mocno odrażający i potrafi początkujących twórców zbić do parteru. Możemy z nim walczyć lub ignorować, co nie zmienia faktu z potrzeby komentarzy na blogu.

 

Ludzie mają prawo nas krytykować, pisać co im się nie podoba i jakie oczekiwania wobec naszych tekstów mają. Komentarze na blogu wpływają na długość strony, pojawiają się w nich często dodatkowe słowa kluczowe, wpływające na pozycjonowanie naszego bloga w wyszukiwarkach (SEO).

Dodatkowym atutem komentarzy jest to, że dzięki nim nasz blog dostaje kolejną wartość. Osobiście jestem za systemem Disqus, który pomimo swoich wad i masy uwag wśród blogerów, jest moim zdaniem jednym z najlepszych systemów do komentarzy na stronach internetowych. Działa jak portal społecznościowy, w którym dostajemy powiadomienia za odpowiedzi na nasze komentarze, a także możliwość łatwej modernizacji ich na blogu.

Więcej o Disqusie pisałem w poradniku „Jak szybko zainstalować komentarze Disqus”.

 

Co powinniśmy mieć przygotowane przed rozpoczęciem prac nad blogiem?

Gdy już siadamy do założenia bloga, powinniśmy mieć skończony plan i pewność odnośnie każdego elementu. Oczywiście te elementy i tak w trakcie wdrożenia będą ulegały zmianom, natomiast pewność powinniśmy mieć co do nazw i podstron. Na dysku komputera powinniśmy też mieć gotowe logo, pobrany motyw do wgrania na blog oraz gotowe wszystkie artykuły (sprawdzone i poprawione do publikacji), które przygotowaliśmy do tego czasu.

W pierwszym momencie radziłbym zacząć od końca, założyć konta w portalach społecznościowych (nawet jeśli czujemy, że nie będziemy z nich korzystać). Zanim jednak, powinniśmy wejść na stronę gdzie zdecydowalibyśmy się na zakup domeny i ponownie sprawdzić jej dostępność.

Zapisujemy nick używany w portalach social-mediach i hasła (w każdym lepiej mieć inne hasło ze względu na bezpieczeństwo, łatwe do zapamiętania dla nas ale i trudne do złamania). Następnie wykupić hosting i domenę.

 

Następnego dnia powinniśmy mieć dostęp do domeny i hostingu. Obsługa może nam wgrać system na którym byśmy chcieli pracować. Osobiście radzę wybrać WordPressa, z racji na swoją popularność i częste aktualizacje. Obsługa również jest banalnie prosta, a przy tym dostępna w języku polskim.

Osobę która nas obsługuje, warto też poprosić o certyfikat SSL, umożliwiającą bezpieczne linkowanie https:// do waszej strony. Jeśli mielibyście problem z jej samodzielnym wdrożeniem, również możecie poprosić o to konsultanta. Osobiście przyznaję, że wprowadzałem to samodzielnie, natomiast wszelkie podpowiedzi i wsparcie otrzymałem za darmo od firmy hostingowej.

 

Czy wiesz że…

Wygląd bloga nie tylko ma wpływ na odbiór naszych tekstów przez czytelników, a także na zasięg i roboty wyszukiwarek. Więcej na ten temat napisałem w artykule ,,Wpływ nowego szablonu na blog”! Sprawdź koniecznie! 😉

 

 

Gdy już blog dostaniemy do użytku, wgrywamy nasz motyw, edytujemy go pod swoje potrzeby. Dodajemy linki do portali social-media, w których będziemy dzielili się linkami do naszych artykułów, kulisami blogowania i innymi sposobami dzielenia się naszą pracą, w celu utrzymywania kontaktu z odbiorcami i przypominania im o sobie.

Na blog wstawiamy teksty oraz doprowadzamy je do porządku. Edytujemy linki, dodajemy opisy, tagi, podpinamy pod kategorie, wgrywamy zdjęcia i zajmujemy się wszystkim co niezbędne aby treść dobrze wyglądała na blogu i mogła trafiła do potencjalnych czytelników.

 

Co warto jeszcze wiedzieć przed ruszeniem bloga?

Na koniec podrzucę Wam jeszcze kilka artykułów, które mam nadzieję mogą pomóc w prowadzeniu bloga.

Ustalając tematykę, warto wiedzieć do kogo chcemy kierować swoje artykuły. Pisałem o blogach których nie czytam i nie widzę dla nich szansy ze względu na tematykę, chociaż są też szansą na odnalezienie się w swojej niszy ,,Blogi omijane szerokim łukiem? Jakich blogów nie warto prowadzić”?

 

Niestety tekst na blogu nie jest najważniejszy. Dużą rolę odgrywa wygląd strony internetowej, ale również zamieszczane zdjęcia i grafiki. Jeśli wiesz podświadomie, że jeszcze dużo musisz się nauczyć pod kątem fotografii, lepiej korzystać z dostępnych zdjęć, które możesz za darmo wykorzystywać na blogu. Takich stron jest kilkadziesiąt, a ja dla Ciebie wypisałem te najlepsze, wyjaśniając z których możesz pobierać zdjęcia pod swojego bloga. Znajdziesz je w artykule ,,Skąd pobierać zdjęcia na blog TOP5”.

Zdjęcia na blog lepiej wstawiać w niższej rozdzielczości, a najlepiej zapisując w typie pliku .jpg aby przyśpieszyć ich wczytywanie na komputerach, a tym bardziej urządzeniach mobilnych ze słabszym łączem internetowym. Edycję zdjęć możesz wykonywać w Gimpie, opisanym dokładnie w artykule „Nowe opcje i zastosowanie programu GIMP przez blogerów”, lub innej aplikacji (z tą różnicą, że mobilnej), na Android lub iOS, która nazywa się Snapseed. Opcje i możliwości aplikacji przybliżam w poradniku „Program do obróbki zdjęć na smartphone”.

 

Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na sprzęt, który mógłby przydać się Wam w blogowaniu. Uwierzcie mi, że bez niektórych urządzeń blogowanie byłoby wręcz niemożliwe i mniej efektowne. Więcej na ten temat przeczytasz w zestawieniu „Z jakiego sprzętu korzystają blogerzy”.

 

Czy to już na pewno wszystko?

Założenie bloga, publikacja postów i kontakt z czytelnikami to tylko ćwiartka tego co należy robić, aby blog działał sprawnie. W przypadku bloga na ‘’własnej domenie i hostingu”, wymaga bycia na bieżąco z tematyką przepisów prawnych, a także prowadzenia samodzielnych napraw i awarii. Koniec końców to świetny sposób wyrażania siebie, pokazywania swoich pasji i talentów, a także dzielenia się umiejętnościami i pomocy takim jak my.

Dziękuję za uwagę i cieszę się, że mogłem dla Was napisać tak obszerny przewodnik, zbudowany z ponad 2500 znaków. W razie pytań jak zawsze jestem do dyspozycji w komentarzach pod tym tekstem, a także za pośrednictwem e-maila lub formularza kontaktowego dostępnego na podstronie Kontakt.

Udostępnij dalej:
Autor: Patryk Tarachoń
Nazywam się Patryk i jestem blogerem. Treści artykułów opieram na prywatnych doświadczeniach oraz sytuacjach czerpanych z otaczającej codzienności. Często swoje wypowiedzi bazuję na doświadczeniach i spostrzeżeniach.